هیچ ارتباطی مخربی بین مصرف زیاد تخم مرغ  و دیابت  نوع 2 وجود ندارد

13 اکتبر 2014- دانشمندان دریافتند مصرف تخم مرغ هیچ تأثیری بر مقدار کلسترول افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 ندارد.

این مطالعه برای برطرف نمودن هر گونه ارتباط منفی بین مصرف تخم مرغ و ابتلا به دیابت نوع 2 طراحی گردید. محققان  موسسه ی  تحقیقات بالینی  Bodenدر دانشگاه  سیدنی استرالیا  به بررسی  تأثیر مصرف رژیم غذایی غنی از تخم مرغ بر دو گروه  از مردم : افراد مبتلا به پیش دیابت  و دیابت  نوع 2 پرداختند همچنین دانشمندان به بررسی تاثیر این رژیم غذایی بر کنترل وزن این افرادپرداختند.  محدوده ی  زمانی این مطالعه  حدود 3 ماه  بود که این زمان برای آشکار شدن تغییرات میزان کلسترول خون کافی است.

در مجموع 104 فرد دارای  اضافه وزن  در این تحقیق  شرکت کردند، این افراد در یکی از دو گروه: گروه رژیم غذایی کم تخم  مرغ (کمتر از دو عدد تخم مرغ درهفته) و گروه  رژیم  غذایی پرتخم مرغ (دو تخم مرغ در روز به عنوان صبحانه،  6 روز در هفته ) شرکت کردند.

به افراد گروه اول توصیه گردید  به میزان  مناسبی  پروتئین برای  مطابقت  با میزان  پروتئین موجود در رژیم  غذایی گروه دوم (تخم مرغ زیاد) مصرف نمایند.

یافته های این تحقیق نشان داد هیچ تفاوت  معنی داری بین مقدار کلسترول HDLیا لیپوپروتئین با دانسیته ی زیاد در دو گروه  مشاهده نشد.

دکتر Fullerسرپرست این تحقیقات می گوید: گروهی که از تخم مرغ زیاد  در وعده ی صبحانه ی خود استفاده می کردند کمتر گرسنه  شده ، احساس سیری  بیشتری  پس از صرف غذا داشته  و از رژیم غذایی خود رضایت  بیشتری داشتند،همچنین از رژیم  غذایی خود خسته  نشدند.

او می افزاید : مصرف تخم مرغ به کاهش وزن بیشتر کمک کرده و افزایش وزن مجدد با این نوع رژیم غذایی کمتر از رژیم  های معمولی بود و این به دلیل  احساس سیری بیشتر و گرسنگی کمتر بود.

دراین مطالعه مشخص گردید خوردن  دو عدد  تخم مرغ در روز به مدت  6 روز درهفته  دارای  فوایدی به عنوان یک رژیم  غذایی سالم  برای افراد  مبتلا به دیابت  نوع 2 است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/oct/no-damaging-links-between-high-egg-diet-and-type-2-diabetes-98659282.html